201923.09

כמה דברים שצריך לדעת על התקנת SSL

בשנת 2018 גוגל הכריזה כי דפדפן כרום יתריע לגולשים בטרם הם גולשים לאתר בלי תעודת ,SSL מהלך שרבים פירשו אותו ובצדק כאחד העלול לפגוע אנושות בכמות הגולשים באתרים בלי תעודות SSL, כי סביר מאד להניח שאדם שתופיע לו הודעת אזהרה מגוגל כי הוא ממשיך לאתר לא מאובטח יפרש את הדברים אחרת ויחשוב שהוא מגיע לאתר עם ווירוסים וכ"ו…

המהלך גרם לגל המוני של רכישות והתקנות של תעודות SSL, בעלי אתרים היו בפאניקה להתקין את הערכה כמה שיותר מהר כדי שחלילה הודעת האזהרה של גוגל לא תופיע להם, הרבה מאותם בעלי אתרים עשו את העבודה לבד או שביקשו עזרה ממתכנתים שלא בקיאים בכל ההליך ורק בפן הטכני של התקנת ואישור התעודה.

לפניכם כמה סיטואציות שעלולות לקרות אחרי התקנת תעודת SSL וכמה דברים שעליכם לעשות או לפחות לדאוג שהמתכנת שלכם יעשה.

  • בדיקת התקינות של תעודת ה SSLלאחר שתעודת ה SSL הותקנה על השרת ועל האתר בהצלחה כולל האישור מול החברה שמנפיקה ומכרה לכם את התעודה יש לבצע בדיקה פשוטה אונליין כדי לראות האם אין שגיאות והכל עבר חלק, את הבדיקה תוכלו לבצע בקישור הבא: לחצו כאן!
  • שינוי כל הקישורים הפנימיים באתר כולו – עכשיו אחרי שהתקנתם תעודת SSL האתר שלכם עבר מכתובת http:// לכתובת https:// מה שיגרום לכל קישור פנימי קודם ששמתם באתר לעשות לכם הפניה 301 באופן אוטומטי (זה במקרה הטוב שהאתר עובד כמו שמצופה ממנו) וריבוי של הפניות 301 הוא לא מומלץ מבחינת מנועי החיפוש כלומר עלולה להיות לפעולה הזו השפעה על זמני טעינה ועל תוצאות הדירוג שלכם בצורה כזו או אחרת… אז מה עושים עוברים עמוד עמוד? ומה עם יש לנו באתר אלפי עמודים? ובכן המזל שמדובר על אתר וורדפרס… הורידו פלאגין שנקרא Really Simple SSL והפעילו אותו ואין יותר קישורים פנימיים עם http:// אלא כולם שונו על ידי הפלאגין ל https://, ליתר ביטחון הריצו סריקה עם סקרימינג פרוג או קסאנו כדי לוודא שלא נשארו קישורים ישנים.
  • אם יש לך Search Console תצטרכו לאמת אותו גם על הכתובת עם ה SSLשינוי הכתובת גישה אל האתר מחייב אתכם לפתוח ב Search Console את הנכס מחדש ולאמת אותו שוב, אחרת תראו נתונים לא רלוונטיים.
  • להיות מוכנים בימים הראשונים לזעזוע קל ומהיר של תוצאות החיפוש – כיוון והכתובת גישה אל האתר שונתה כל ההופעה שלכם בתוצאות החיפוש ייעלמו ליום או כמה שעות בזמן שגוגל מאנדקס ומעבד את הכתובת החדשה, לאחר הזעזוע הזה סביר להניח שהביטויים יחזרו למקומם הקודם אם לא אפילו ישפרו מיקום.