201931.07

איך לבנות היררכיה לאתר בצורה נכונה

היררכיה של אתר היא מונח המתייחס לרמת החשיבות של העמודים השונים בתוך אותו אתר. לדוגמה, עמוד הבית של אתר חדשות כלשהו תמיד יהיה גבוה יותר בהיררכיה מעמוד של חדשות הכלכלה, וכל עמוד של כתבה בתוך חדשות הכלכלה יהיה במיקום נמוך יותר בהיררכיה מאשר עמודי חדשות בקטגוריות שונות. הדבר נכון כמובן גם עבור אתרי חנויות מקוונות, בלוגים אישיים, תיקי עבודות, אתרים תדמיתיים וכדומה.

היררכיית אתר היא אחד מן האלמנטים החשובים ביותר הן לחוויית המשתמש של הגולשים והן למנועי החיפוש: ככל שההיררכיה בנויה בצורה טובה יותר, כך יעריכו זאת הן הגולשים והן מנועי החיפוש – ומבחינה זו יש יתרון מסוים לבניית אתר על גבי פלטפורמות ידועות כמו וורדפרס. למעשה, קידום אתרי וורדפרס נחשב נוח יחסית, בין היתר בזכות העובדה שקל לייצר בו היררכיית אתר נכונה. אבל מה יעשה מי שבונה את האתר בפלטפורמה אחרת או באופן עצמאי?

יצירת היררכיית אתר

כדאי לזכור שהרבה יותר קל לתכנן מראש מבנה היררכי עבור אתר שטרם הוקם מאשר לקחת אתר קיים ולשנות את ההיררכיה הקיימת שלו. בעת תכנון האתר ואפיונו יש לחשוב אילו עמודים יהיו המרכזיים ביותר בו, מלבד עמוד הבית כמובן – ואז יש לתכנן לפחות חלק מן העמודים שיהיו תחתם.
כך למשל אתר אינטרנט המפרסם מתכונים יוכל לתכנן שהעמוד החשוב ביותר יהיה עמוד הבית, ואחריו עמודי מתכונים על פי חלוקה של חגים או חומרי גלם. בתוך כל עמוד מתכונים כזה ניתן לבצע חלוקה משנית, למשל של מתכונים חלביים, צמחוניים וטבעוניים, וברמה ההיררכית הבאה כמובן המתכונים עצמם.

טיפים לבנייה נכונה של היררכיית אתר

מומלץ שתחת כל קטגוריה יהיה פחות או יותר אותו מספר של קטגוריות משנה או עמודי אינטרנט. יש משהו צורם בצמד עמודי קטגוריות שתחת אחד מהם 17 קטגוריות ותחת השני רק 3 קטגוריות. נסו לבצע חלוקה הגיונית ושוויונית.

כמו כן, השתדלו שתחת כל קטגוריה תהיינה לפחות שתי קטגוריות משנה או עמודי אינטרנט. אם יש לכם רק דבר אחד לשים מתחת לקטגוריה, נסו לחשוב על דרכים לשים יותר או לחלק בצורה אחרת. מאידך, הימנעו מיצירת היררכיה שבה יותר מדי רמות שונות. ככלל, הרעיון הוא שעץ היררכיה צריך להיות מגוון לרוחבו ולא לאורכו, מעין עץ "רדוד" ולא עמוק מדי.

הוסיפו קישורים פנימיים בין עמודים, לאו דווקא באותה קטגוריה אלא בין קטגוריות ואפילו בין רמות היררכיות שונות, כדי להקל הן על הגולשים והן על מנועי החיפוש ולנווט באתר שלכם. גם כאן, לא כדאי להגזים: קישור אחד או שניים מכל עמוד לעמודים אחרים זה אידיאלי.

האתר כבר קיים וההיררכיה לא טובה? אמנם מדובר במעט יותר עבודת נמלים מאשר בניית היררכיה מההתחלה בשלב התכנון, אבל מוטב להשקיע מאמצים בשיפור ההיררכיה על מנת לראות פירות מבחינת קידום אתרים וחוויית משתמש בעתיד.